Trzeci spot - o potrzebie ochrony domeny publicznej

Klatka ze spotu o dostępie do informacji i kultury
Nie powinniśmy płacić dwa razy za to samo, powinniśmy mieć dostęp do kultury, edukacji i informacji, jeśli powstają za nasze, obywateli, pieniądze. Dokumenty i materiały urzędowe (a więc materiały, które zawierają informacje publiczne), dzieła, do których prawa przysługują Skarbowi Państwa, To właśnie elementy tworzące domenę publiczną. Nie tylko te dzieła, które w wyniku upływu czasu do tej domeny publicznej trafiły spod czasowego monopolu prawnoautorskiego. Res publica, Rzeczypospolita.

O domenie publicznej można przeczytać nieco w tekstach Dzień Domeny Publicznej A.D. 2012 - niektóre problemy prawnej ochrony domeny publicznej, Nowoczesna Polska wygrała spór o ochronę domeny publicznej, chociaż jeszcze nieprawomocnie, Domena publiczna w Polsce i na świecie - aspekty prawne. W 2007 roku obchodziliśmy pierwszy raz w Polsce Dzień Domeny Publicznej. Byłem jednym z dwóch pomysłodawców tych obchodów. Drugim był Jarosław Lipszyc.

W trzecim spocie telewizyjnym mówię o tym, że każdy z nas jest twórcą i nikt nie tworzy w próżni. Jeśli coś powstaje z pieniędzy publicznych - dostęp do tego powinien mieć każdy obywatel. Tak może wyglądać konkretyzacja idei republikańskiej w odniesieniu do informacji, a więc w sferze dostępu do dóbr kultury, informacji publicznej oraz edukacji.

Materiał wyborczy KWW Piotra Waglowskiego przygotowany dla potrzeb bezpłatnej emisji w mediach publicznych. W telewizji został wyemitowany wieczorem, 22 października 2015 roku.